Stress: 6 tips om te ontstressen

op zoek naar balans

Vorige week nam ik jullie al even mee in het onderwerp stress. Ik gaf toen 5 preventieve tips om te voorkomen dat de stress je in zijn greep krijgt.
Maar wat als het dan toch zover is? Hoe zorg je dan dat je de stress verminderd?  Ik deel vandaag een paar tips met je die mij helpen.

1. Maak lijstjes

In mijn hoofd wordt het vaak een chaos aan dingen die ik wil onthouden. Daarom maak ik altijd lijstjes. In mijn hoofd, op papier, in mijn telefoon: overal vind je afgescheurde papiertjes of post-its met daarop snelle krabbels met een opsomming aan dingen die ik nog moet doen. Zodra de stress het kookpunt gaat bereiken, grijp ik naar pen en papier en zet eerst alles úit mijn hoofd en op papier. Voor mij werkt dat letterlijk zo. Dus het proberen waard.

2. Schaf een Bullet Journal aan

Tja, die tip 1, die werkt heel goed voor mij. Zo goed, dat er overal lijstjes rondslingeren: op mijn werkplek, in mijn broekzak, op de keukentafel, in mijn jaszak, op meerdere plekken in mijn telefoon en dus ben ik alsnog het overzicht kwijt met als gevolg… een hoop stress. Dus toen ik in augustus mijn bedrijf Taalknutsels inschreef bij de Kamer van Koophandel, kreeg ik ‘s middags van mijn schoonzus het ideale hulpmiddel: een (Business) Bullet Journal. Hier ben ik zo blij mee! Mijn digitale agenda werkt niet afdoende, met een papieren agenda kon ik ook nooit echt uit de voeten, maar in het Bullet Journal kun je alles kwijt. Je agenda én al je lijstjes. Er is een handig systeem om met symbolen aan te geven wat je gedaan hebt en wat je doorschuift en zo houd je makkelijk overzicht. Ik heb in elk geval eindelijk een methode gevonden om overzicht te houden, dat helpt enorm in stressvolle tijden. Daarnaast heb ik de app Wunderlist op mijn telefoon geïnstalleerd, een prettig hulpmiddel als ik mijn BuJo even niet bij de hand heb en een ideale uitkomst als je al je lijstjes liever digitaal bewaard.

3. Sport het eruit

Sporten om te ontstressen: het lijkt veel mensen te helpen. Sporten verplaatst je aandacht. Veel oorzaken van stress spelen zich allemaal af in je hoofd. Dan kan het heel fijn zijn om door te sporten de focus op de processen in je lijf  te leggen in plaats van op de processen in je hoofd. Helaas heb ik een ontzettende hekel aan sporten, het lijkt wel alsof die weerstand in mijn genen zit. Het zit in elk geval flink in mijn systeem gebakken, die weerstand. Met als gevolg? Een jarenlange haat-liefdeverhouding met de sportschool, meer geldschieter dan afnemer en het sporten levert meer stress op dan ontspanning. Dus kleine waarschuwing: als iets niet bij je past, ga jezelf dan niet verplichten tot sporten omdat iedereen hardloopt of in de sportschool aan de gewichten hangt.

4. Accepteer. Accepteer. Accepteer.

Dat brengt me bij punt 4: accepteer. Accepteer het als iets niet bij je past. Steek er dan geen energie meer in. Want waarom doe je dingen? Omdat iedereen het doet, omdat je vind dat het goed is, omdat het zo hoort, omdat… Niet doen! Dat geldt voor heel veel zaken: sporten, feestjes bezoeken, bepaalde taken die je op je werk op je hebt genomen. Kijk er eens kritisch naar. Accepteer het als iets niet bij je past en kijk of je de omstandigheden aan kunt passen.

5. Schreeuw. Hard.

gooi het eruitJe kent vast die reclame van dat bekende soepmerk nog wel, met die manager die het even niet meer hield van de stress en schreeuwde “NU EVEN NIET!” De reclame deed ons geloven dat de soep deze manager liet ontstressen, maar ik denk stiekem dat het de uitbarsting was die hielp. Oké, misschien niet zo netjes om in het dagelijkse leven tegen je collega’s te doen, maar ik zweer je: het helpt. Gewoon thuis even keihard van je afschreeuwen of een potje lekker ouderwets stampvoeten. Wel een beetje oppassen voor je huisgenoten overigens. Het moet wel leefbaar blijven.

6. Adem jezelf rustig en ontspannen

Als je alles eruit geschreeuwd hebt, focus dan even op je ademhaling. In tijden van stress ben je snel geneigd om hoog en oppervlakkig adem te halen. Neem ieder uur een break van 2 of 3 minuten, ga ontspannen zitten en adem een aantal keren diep in en uit. Laat al je gespannen spieren stuk voor stuk los, focus alleen op je ademhaling en je spieren die langzaam alle spanning loslaten. Zo neem je een hele bewuste break in je werkzaamheden. Die 2 of 3 minuten kunnen een groot verschil maken!

take a break

Wie weet zit er een tip tussen die je helpt te ontstressen! Maar probeer vooral aan de basis te beginnen: houd de stress tegen bij de voordeur. En vraag je vandaag eens af of alles waar je gestresst over bent echt zo noodzakelijk is. Wie weet kun je zomaar wat dingen van je progamma of uit je hoofd schrappen. Dat levert het beste resultaat op!
Volgende week gaan we nog even verder. Dan gaan we echt op zoek naar ontspanning!

Iedere zondagochtend verschijnt er bij Taalknutsels een nadenker online. Meer lezen? Kijk bij de Zondagse Knutsels! Zelf teksten nodig? Kijk hier wat Arianne voor jou kan betekenen of neem contact op voor de mogelijkheden.

Dit artikel maakt gebruik van affiliate links.

Auteur: Arianne

Arianne is freelance tekstschrijver en noemt zichzelf graag taalknutselaar. Ze is de dertig gepasseerd, getrouwd en mama. Als ze niet schrijft, spendeert ze haar tijd graag met mensen die haar dierbaar zijn, bij voorkeur onder het genot van een lekker hapje eten en een goed glas wijn. "Genieten van het leven, dat is levenskunst!"

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.